dimarts, 6 de gener del 2009

Les coses dificils i l' enamorament.

Enamorar-se. En què pensem? Algú que ens frepa, ens roba el cor, ens treu la gana. La panxa remuga. El neguit no ens deixa viure. Algú a qui desitgem a prop, molt a prop. 

Curiós. Crec que també l' enamorament abraça altres idees. Jo estic enamorada del meu Mac, una màquina. Em fascina. No puc deixar de mirar-la. També estic enamorada del meu fill. No ho puc evitar. És únic, irrepetible, encantador, amorós, tendre, afectuós i maquíssim. Sóc la seva mare sí, però ha resultat extraordinàriament maco. També, fa molts anys em vaig enamorar d' una obra de teatre, King Lear, una de les "big ones" del W. Shakespeare. 

En un programa de La Hora del Lector on surtia Santiago Auseron parlant de la publicació d' un llibre, vaig descobrir que, a part de ser la veu de Radio Futura, havia estat alumne de Filosofia a França i em va fascinar el seu discurs. Una frase que va pronunciar : "Cuando uno se enamora de algo difícil, el enamoramiento es ... para siempre." em va remoure. No parlava de cap persona, amant o parella. Parlava d' un llibre dens, espès i  complex que el va captivar. Li costava de llegir, però com més li costava, més li agradava. Em va recordar el meu encontre amb El Rei Lear. Recordo que em vaig matricular de Drama (Teatre) a quart de carrera. No vaig poder amb l' assignatura ni amb Shakespeare; era superior a mi. Em vaig tornar a matricular a cinquè, i em vaig tornar a espantar. Vaig haver de fer cinquè en dos anys, i llavors vaig haver d' enfrontar-m'hi. A poc a poc, vaig començar la lectura protegida de notes sobre l' obra i l' autor. Treballant vers per vers de cada escena, de cada acte. Cordelia, Goneril, Regan, Edmund, el rei, the fool. Tots van passar a ser com a membres de la meva família. Una família dividida per enveges, mentides, enganys, egoïsme. Em vaig enamorar de la Cordelia, l' encarnació de la integritat i la noblesa. Em vaig enamorar de l' obra, impenetrable en un inici, però suau i delirant al final. Vaig plorar en acabar-la. Plorar d' amor i emoció, de sentiment, de pena, d' alliberament. M' havia enamorat d' una cosa difícil, molt difícil i seria per sempre. Recordo que era la darrera nota que havia de rebre per acabar la meva carrera a la facultat. Una tarda de juny vaig rebre una trucada, totalment inesperada, de la meva professora. Em comunicava la meva nota final: un Notable. Un notable era una gran nota, molt gran. Em va felicitar per la prova i pel bon treball fet sobre el gran mestre, el mestre de la "S."  I vaig ser feliç. Com poques vegades. M' havia enamorat d' una cosa difícil, i... la cosa m' estimava a mi, també. Per una vegada es tractava d' un amor correspost.

Encara estic enamorada d' un llibre, del meu fill i d' una màquina. 
Com serà enamorar-se per sempre d' algú? 
Espero que difícil, per que valgui la pena.  

12 comentaris:

lo_lolo ha dit...

Ei EM!, he vist "0" comentaris i no m'he pogut resistir a ser el primer!

Felicitats!

Com tot el que fas, sempre curull de sensibilitat!
I com no, el blog obert amb el grans temes de la vida: la soledad i l'amor.
Les coses que ens fan anar de cap. Jo a la frase de "enamorar-se de quelcom difícil" i afegiria "i que difícil és trobar l'enamorament", però això mai se sap, però per si de cas deixem les portes obertes.

Recordo el teu espai al myspaces amb textes xulíssims, jo de tu els afeigiria al blog, ei, cap enveja als que les poden dir de "tal manera", la diferència entre ells i tu és que son (ai, paraula de moda!) mediàtics! Nena, que tu vales mucho!

Un Petó amb la meua amistat de bat a bat.

Manel

empiei ha dit...

Manel, això que has afegit: " i què difícil és trobar l' enamorament", crec que bàsicament es tracta d'un miracle. I els miracles no se'ls qüestionen o analitzen, te' ls creus o no te'ls creus. I tot i que són poc freqüents, passen.
Tu deixa "les portes" ben obertes i que corri l' aire que potser les muses et visiten un dia d' aquests.

Moltes gràcies per haver encetat el debat i sobretot pels compliments, lo_lolo.
Molts petons!

lo_lolo ha dit...

Els miracles(*) son situacions amb trampa on com tu dius tels pots creure o no. Visca el "feliços i enganyats", i la fe mou muntanyes i si no la muntanya visita el Mahoma (que xulo ell!) A la fira de les veritats és questió de prendre les opcions que te facin sentir millor, a mida! i ara com tot està de rebaixes, les veritats i els miracles estan baratets baratets, per nà passant.
No somos ná!

(*) Miracle (definicio trobada al llibre "Abécédaire mal pensant") : Numéro de prestigitation particulièrement réussi.

lo_lolo ha dit...

i si mai veguessis una muntanya anar paca Mahona, segur no seria un miracle, mes aviat (segur) seria un terratremol. Oido cocina? pos vale.

empiei ha dit...

No eres nadie tu!

A mi, encara que estem de rebaixes... no em donen crèdit!

Otro año serà...

Joan Anton ha dit...

ostres, no em recordava que vas repetir l'assignatura, però sens dubte en aquest cas et va servir de molt repetir-la perquè vas treure un notable i a més vas gaudir d'una gran obra. Per a mi aquesta assignatura va ser la més dura de la carrera, la que més vaig estudiar, i vaig aprovar pels pèls, o sigui que notable era una nota magnífica.

empiei ha dit...

Ja saps, Joan anton, era dura, molt dura i li vaig agafar por, i respecte. Però els braus s' han d' agafar per les banyes, i te n' acabes enamorant. Marlowe, Beckett, Stoppard, tots ells van acabar sent magnífics, però Shakespeare va ser el millor. No conec metàfores, girs i imatges millors que les seves. Eren delirants. El sol.liloqui de l' Edmund ...bé, tot plegat. Ara, entre tu i jo, el millor, la trucadeta de la P. Zozaya, aquí em van caure les castanyes al terre. La cap de departament trucava a casa!!! Suposo que li va fer il.lusió. A mi, tres vegades més. Què fort!
En fi... em vaig enamorar d' allò més difícil. Podríem anar a veure-la un dia al Globe, a tocar de la New Tate Gallery davant del Thames. Què hi dius?

De nou, un petonàs, cari!

Joan Anton ha dit...

la Zozaya viu a Londres?

empiei ha dit...

En realitat no ho sé J.A., em referia a anara a veure l' obra al Globe, a Londres. Aquest estiu vaig ser-hi davant, quan vaig anara a la New Tate Gallery, però l' obra en aquell moment no era del meu interès.
La veritat és que he perdut la pista a tot el professorat, excepte en un cas, que ya te contaré....
Petons!

empiei ha dit...

Anara+ anara= anar a....
Aixxx el teclat Mac, és tan fi!

Anònim ha dit...

He plorat mentre llegía. No sé si pel notable que finalment vas treure, o perque es tan cert que el que verdaderament ens costa i sen's fa dificil es el que normalment ens fa més feliços.

Potser perque fa temps que soc incapaç de enfrontar-me a cap repte díficil.LLegint-te m'he adonat de la covardia que m'envaeix desde ja fa un temps i el que es pitjor, que no m'importa.
Bé, no facis cas, "me estoy yendopor los cerros de úbeda"
Petonets, vaig a seguir llegint el teu blog.

empiei ha dit...

Sí nena, allò difícil "enganxa", sigui el que sigui. Si és fàcil, tema assolit = ja no hi ha tema. Som així de simples!

La teva covardia és mínima al costat del què tens que viure cada dia de la teva vida. Que no t' importi que no t' importi la teva. Jo no ha sabria fer millor.

Sento les llàgrimes. La propera vegada miraré de fer-te riure, ok??? Molts, molts, molts, molts i molts petons, baby.