dimarts, 3 de febrer del 2009

El Gran Abocador

Fa més d’ un any que l’ F. i jo sopàvem a peu dret a la cuina de casa. Formatges, patés i bon vi. Jo intentava arreglar el món i ell em frenava constantment qualsevol dels meus arguments amb els seus cops més sarcàstics. Massa àcid per a mi. L' F. era superdotat, l’ alumne incòmode de la seva promoció, l’ inventor de sí mateix. Em guanyava totes les batalles dialèctiques, i sovint m’ intimidava. No estic acostumada a perdre tan fàcilment. En una d’aquestes que em va dir, “A l’ Àfrica les coses han d’ anar com van perquè ho necessitem. Ni ONGs ni històries. Per que hi hagi un primer món, hi ha d’ haver un de tercer. És la llei de la jungla”. Una mica més i li llenço el vi per la cara. No ho vaig fer. Però des de llavors que hi penso sovint en la llei de la jungla.

Fa un parell de dies he tornat a engegar el DVD i aquest cop li va tocar a El Jardinero Fiel (The Constant Gardener, 2005). En veure-la em va tornar a la memòria la cita de l’ F. i em va remoure tot plegat. La pel.lícula denuncia una de les aberracions que la indústria farmacèutica occidental comet amb població civil malalta de Kènia. Apago la tele i me’n vaig a dormir pensant que el “tercer món” és l’ abocador de les misèries del món potentat: experiments de les grans farmacèutiques amb població que té els dies comptats, comerç d’ armament per a territoris on les guerres internes fan cua, abús sexual, laboral i militar de població infantil, enviament d’ aliments i farmacs caducats, la santa mare església impedint qualsevol intent de campanyes anti-conceptives i de planificació familiar, ignorància i desinterès mundial pels règims de govern corruptes i els sistemes legislatius autòctons que són de tot menys repartidors de justícia.

Sembla que quan hi ha kilòmetres pel mig, “tot s’ hi val”. A casa nostra no deixem a ningú morir enmig del carrer, però no ens importa gens si ho fan milions de persones més enllà de les nostres fronteres. Perquè llavors sembla que no passi, i així podem dormir tranquils. Sovint penso en tots aquells que dediquen i han dedicat la seva vida als desprotegits d’ altres continents. Penso què els mou a fer-ho, si els seus esforços es poden comparar al que seria buidar el Pacífic amb una tasseta de cafè. Els admiro pel que fan, però sobre tot, per la seva fe. No miren enrera. Potser si fessin com jo, no podrien seguir, i vomitarien. Com fem al “primer món”, per poder dormir tranquils.

5 comentaris:

Joan Anton ha dit...

Ara que ho llegit, doncs no l'he vista aquesta peli. No sé què passa que últimament gent em parla de pelis que jo no he vist, com ahir que em van parlar de Mulholland Drive, Donnie Darko o Gummo que jo no he vist...

empiei ha dit...

Una alumna em va parlar de Donnie Darko. Tenia molt bona pinta. Mullholland Drive, l' he vista... però el que jo et pugui dir és llarg d' explicar,o no. Jo encara no l' he entesa, i Gummo, la desconec.

Ahir llegia en La Vanguardia, la cartellera de cinema i me n' adono que la llista de pelis no vistes o desconegudes s' acumulen i acumulen. Fa molts anys de les nostres sessions setmanals... quins temps...

Joan Anton ha dit...

Si, jo també vaig poc al cinema. L'última que he vist va ser Australia que a mi em va agradar per la Nicole i pel director però reconec que pot haver gent que no l'hi agradi. Ah, i també vaig veure, perdó, suportar, el bodrio de Vicky Cristina Barcelona, que amb aquesta peli posa els detractors del Woody en safata perquè el matxaquin.

Eio ha dit...

A part de l'estupuidesa humana, que és infinita, hi ha la vanitat, que també ho és. Ens autodefinim Homo Sapiens sapiens quan, com a molt som uns Homo Habilis amb millors eines que els nostres avantpassats. De sapiens rés i Sapiens Sapiens menys encara. Si tant sapiens sóm perquè hi han tantes misèries en el món?
Perquè no tenim conscència d'especie?
Perquè............

empiei ha dit...

Sapiens "egoistus", el que ens fa "stultus", estupids.I cruels, i vanitosos i ... la llista és llarga.
Gràcies per la teva visita, Eio.